Isnin, 26 Ogos 2013

sembelit


Assalamualaikum dan hai..hai..
 
 
Siapa  pernah mengalami sembelit? buang air besar tidak lawas?? oh!! Derita tidak terhingga duduk dalam toilet lama-lama..ah pernah kan..hahaha mari cuba DUA tips dibawa ini..mudah-mudahan berkesan insyaallah..
 
TIPS pertama Senang saja..korang bangun pagi sebelum atau selepas solat subuh, korang duduklah minum air kosong/putih banyak-banyak,..bagi masa perut kita ini menerima penangan air sejuk yang asli (suhu bilik)..bagi yang bekerja bangunlah lebih awal yer...insyaallah dalam beberapa minit korang rasa mahu buang semuanya..hehe JANGAN TANGGUH LAGI terus ja pergi toilet...
 
TIPS kedua~ makan buah-buahan yang banyak serat, antaranya buah naga @ dragon fruit @ pitaya. makan sebanyak mungkin buah spesis ini, ..insyaallah berkesan
 
How to Eat Dragon Fruit ~ cara makan buah naga buat korang yang belum kenal buah naga ini.
 
 
Banyak lagi tips2 mencegah sembelit ini bolehlah korang klik DI SINI, hehe...baca jangan tidak baca...setakat ini aku cuba  dua tips diatas, Alhamdulillah..berhasil hahaha


p/s: Buah Naga mahal..sebiji boleh mencecah RM7.00 . Jadi tanamlah buah naga..kompen boleh untung..hehe

Selasa, 20 Ogos 2013

Geng Bingolon


9hb ogos 2013 perkahwinan kawan aku yang pertama aku Berjaya hadiri. Perasaan yang sukar untuk digambarkan. Dulu masa sekolah menengah sama-sama belajar kini aku menyaksikan dia duduk di pelamin  digandingkan bersama wanita pilihan hatinya. Happy..(^^) bila aku agaknya duduk mcm ni..


 Dari kiri : man, azam, ??? , viviana (pengantin perempuan) ryan(kawan aku a.k.a pengantin lelaki) aku, ROS mawar (my old friend)

Sebelum balik, kami sempat berkunjung di pantai Kampung Bingolon..wahhhhhh best!!! Angin bertiup dari laut Sulu…mungkin..OR laut china selatan..whatever (^^)


                   Rasa macam pantai ini aku yang punya..HAHA

semoga dapat berkunjung lagi disini..tapi WARNING jalan pergi kampung Bingolon too bad. Perlu penambahbaikan dan naik taraf!!!


* GENG BINGOLON ----> to be continue ~TRIP to KUDAT

Rabu, 14 Ogos 2013

Anjing Rumahku


Kali ini rumah aku didatangi seekor anjing  jantan yang berwarna putih bertompok hitam de bahagian belakang. Mempunyai ekor yang panjang dan telinga berwarna hitam. Keluarga aku tidak pernah pun mengambil anjing sebagai haiwan peliharaan selama aku hidup, paling ada pun kucing, ayam, itik dan kerbau haha, tu masa duduk di kampung ketika masa dahulu. Bila pindah di pekan, anjing-anjing di kawasan perumahan aku tidak payah diundang, banyak anjing liar yang datang, ada yang baik ada yang jahat…kalau aku, memang takut anjing, kecik-kecik dulu banyak kali kena serang anjing..hehe trauma..

Kali ini anjing yang mencuba nasib dirumah aku, kira baik dan setia juga, mana tidak, bila ada anjing lain cuba datang masuk kawasan rumah mesti menyalak…orang yang lalu lalang di depan rumah aku pun takut, anjing ni selalu bising. Kalau difikirkan bagus juga untuk keselamatan.  Anjing ni pun kira pandai juga ikut bapa aku pergi  kerja maklumlah, rumah dengan pejabat bapa aku dekat ja..500 m.Mengikut keterangan bapa aku, anjing ini menjaga kereta bapa aku di parking kereta. Patutlah aku tidak nampak anjing ini  masa bapa aku kerja.

Bila kami sekeluarga pergi tempat yang jauh, mulalah anjing ini mengejar kereta bapa aku sampai di simpang tiga keluar pergi jalan utama. Bila balik rumah pula, anjing ini setia menunggu depan pintu pagar.Dari jauh dengar bunyi kereta bapa aku, anjing ini mula libas-libaskan ekornya..dan telinganya diturunkan…aku fikir..oh! manjanya…hehe tapi disebabkan dalam agama melarang , aku batalkan niat ja mahu pegang anjing ini, lagi pun takut dekat2 dengan anjing ini..HAHAHA…tetapi jangan salah sangka agama melarang ada kebaikan, boleh pegang anijng tapi kena samak, kalau aku lebih baik jangan pegang. (^_^)

Teringat mula-mula anjing ini datang rumah, Nampak badannya berkurap dan kurus.  Setelah sekian lama tinggal di rumah aku, aik! gemuk dah anjing ini, kurap pun hilang…hehe ketara sangatlah rumah aku banyak sisa makanan untuk anjing ini makan. Kadang2 bapa aku rajin juga bagi anjing ini makanan berprotin tinggi. Apa lagi makin sukalah anjing ini…


Dalam semua hal ada juga keburukan, anjing ini ada juga buruknya, kadang2 buat mak aku pula hilang sabar, mana tidak hampir setiap hari mak bapa aku pergi samak semua anak tangga, anjing ini suka sangat lepak di anak tangga..hehe .bapa aku mula sayang dengan anjing ini, bapa aku selalu ajar anjing ini, supaya jangan tidur di atas tangga. Sekarang anjing ini semakin faham pula, aku tidak pernah lagi Nampak dia tidur atas tangga selalu anjing ini tinggal bawah  rumah, kalau tunggu bapa aku pulang pun, anjing ini lepak di depan rumah. wujud juga anjing macam ini kan,…ingatkan cerita semata-mata…kali ini berlaku dalam hidup aku sendiri. (^_^) aku mahu  bagi nama dia  Tompok…apa-apa pun haiwan pun ada perasaan dan hak untuk hidup lebih baik.

Sayangi dan hargai haiwan disekeliling kita. (^_^)

Selasa, 6 Ogos 2013

Hari semalam


5 ogos, maknanya lagi 2 hari syawal menjelang tiba. Sedih bila fikirkan, ramadhan berlalu lagi, adakah diri ini masih ada kesempatan menyambut bulan ramadhan tahun 2014?? Namun hati masih bersyukur masih bernyawa saat ini...bumi kudat ini sudah 2 hari hujan, syukur tiada berlaku banjir dimana-mana. Cuaca terasa sejuk sekali, hujan dan angin bertiup diluar....bangga tengok adik2 masih bersemangat datang sekolah. Sedangkan, kawan2 mereka dari sekolah lain banyak yang sedang bercuti ganti sempena sambutan aidilfitri...
Lonceng sekolah berbunyi, menandakan tamat persekolahan hari ini. Guru Besar meminta aku keluar dipintu pagar sekolah membantu murid-murid sekolah balik dan naik kereta dengan selamat disebabkan hujan.
Aku membantu pengawal keselamatan mengiringi murid sekolah masuk ke kereta masing-masing, bergilir2 aku payungkan budak2 ni keluar. Rasa cemburu pula, masa aku sekolah rendah dulu, aku dan kawan2 tidak pun dilayan baik mcm ini... Seingat aku, hujan, banjir, ribut, kami balik ja berjalan kaki  Paling tidak pun tunggu hujan reda baru balik, tapi kenangan inilah menjadi aset dihari tua, jadi masa aku mengiringi budak2 ini, aku tekad mahu buat yg terbaik, biar saat ini menjadi kenangan berharga buat mereka. Senyum sendirian... (^_^)
 
 




Khamis, 1 Ogos 2013

satuharibulanlapan

Assalamualaikum dan salam ramadhan
&
Salam Aidilfitri
Yang Bakal Menjelang Tiba, juga Ditunggu-Tunggu Semua Insan


Bila aku jenguk-jenguk blog ni, aii..lama betul ownernya tidak update. Last update februari pula ni, ..masa free di office ni, aku pun ambil kesempatan update dan teringin pula kongsi sesuatu disini…hehe

Sudah masuk bulan yang ke-2 aku bekerja disini. Dikelilingi kaum cina..hehe tidak pernah terbayang aku ditempatkan disini memandangkan aku memang tidak faham bahasa cina. Tapi aku cuba berfikiran positif, mesti ada sebab dan hikmahnya bila aku dihantar disini. 

Dari aku mula jejak kaki di sekolah cina ini, hasrat aku mahu belajar bahasa cina sudah ada dan aku pernah luahkan hasrat aku ni didepan guru besar tapi guna nada gurau2 ja masa tu tapi dalam hatiku, aku memang serius hehe guru besar di sekolah ini baik dan prihatin, dia bagi respon positif masa tu.  Ada masa free di pejabat, aku belajar sikit-sikit bahasa cina Tanya guru-guru yang ada.  Tanpa diduga dan diundang penolong kanan 1 sekolah ini bagi aku tutor percuma. Alhamdulillah, Dia memang baik hati dan rajin. Guru-guru lain pula ada juga membantu tapi tidak banyak, maklumlah kerja banyak lepas tu masa disekolah pun setengah hari ja. Aku pula sampai ke petang.

Mula-mula aku belajar hang yu pin yin.. susah juga dan rasa sangat susah terutama belajar 4 jenis suara yang ada dan sebutan, lebih-lebih lagi masa puasa ini, naa sampai kering tekak ... hehe

Sekarang aku mula belajar kumpulan penulisan dan cara menulis cina. Hmm memang banyak kena belajar tapi aku kuatkan semangat juga belajar perlahan-lahan supaya boleh kuasai bahasa cina ini sekurang-kurangnya 3M.

Apa yang aku belajar di alam pekerjaan ni, apa-apa pun kerja yang kita buat atau dapat mesti buat dengan ikhlas... wassalam








Daisypath - Anniversary

Lilypie - First Birthday