Khamis, 28 April 2011

Belajar---Usia Bukan Jadi Ukuran

Terharu bila baca berita KOSMO hari ini...

 Dipetik dari KOSMO

Lelaki 82 tahun lulus ujian motosikal

28/04/2011 6:00pm

TUMPAT – Demi kasih sayangnya kepada cucu, seorang warga emas sanggup bersusah payah berpanas mengambil ujian Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mendapatkan lesen menunggang motosikal.
Abdullah Che Ibrahim, 82, berkata, sungguhpun agak perit bagi orang telah berusia lanjut sepertinya, atas rasa tanggungjawab menghantar cucunya ke sekolah menggunakan motosikal, beliau sanggup menjalani ujian itu.

Abdullah berkata, beliau mengambil ujian kerana sudah serik disaman oleh polis kerana menunggang motosikal tanpa lesen.

Beliau merupakan satu-satunya warga emas yang lulus ujian bagi mendapatkan lesen menunggang motosikal setelah dapat melakukan pusingan lapan, meniti di garis lurus dan melakukan brek kecemasan dengan sempurna.

"Saya gembira dapat lesen dan kini dapatlah hantar cucu ke sekolah dan jalan tanpa bimbang,” katanya kepada pemberita selepas menerima lesen itu pada majlis penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ di Sekolah Kebangsaan Sri Neting, dekat sini, hari ini. – Bernama


terbuktilah, usia  bukan menjadi ukuran untuk belajar sesuatu, inikan  82 tahun, lelaki yang boleh bergelar datuk kepada cucu ni boleh lulus ujian menunggang motosikal, kenapa tidak anak muda mudi kita sekarang...inilah yang dikatakan kesungguhan dan keihklasan melakukan sesuatu

bak kata pepatah "Dimana ada kemahuan, disitu ada Jalan"

Dengan niat yang baik, matlamat kita pasti berjaya dengan rahmat dan pertolongan dari yang MAHA KUASA......

kata Ratunara: menuntut ilmu sampai ke akhir hayat....hehe... Beruntung ada datuk cam ni...=)

Ahad, 24 April 2011

BICARA HATI...~berjuang di hari pertama....~


hari ini, hari pertama aku dan kawan-kawan aku duduk di dewan peperiksaan selama 2 jam....
pada mulanya aku membuka helaian kertas soalan...berdebar rasa....
fuhh...lega,syukur soalan tidaklah susah sangat....(senyum puas dalam hati)
aku mula menjawab dengan penuh yakin....
tiba-tiba pertengahan soalan....ALAMAK!!
ah, menyesalnya,sub topik yg aku abaikan masuk pula...

aku berhenti menjawab dan membaca ke soalan seterusnya...
OMG,..soalan macam  ini pun ada,..matila aku macam ni,
, tidak ada idea langsung
apalah nasibku ini....

kemudian.............

aku berhenti menjawab dan merenung kwn-kwn sebelah,
ada yang bertungkus-lumus, ada yang macam aku, duduk termenung....hehe
 
akhirnya 20 minit  yang terakhir, aku terpaksa menjawab soalan,
walaupun agak mengarut, yang penting ada jawapan dalam setiap soalan

itu lah yang terjadi hari ini....sangatlah misteri bagi semalam...
esok pula jadi misteri bagi hari ini...
dan lusa pula paper yang ke-2 dan ke-3...

mudah-mudahan, semua berjalan dengan baik...AMINNN....


.



Rabu, 20 April 2011

REHAT SEKEJAP.....

ASSALAMUALAIKUM....& have a nice day -------->
to all my friends and my blog reviews.......smile always...hehe




This time I wanted to share with you about my goals last time during I was in semester 4 and 5
have you ever heard, write your goals on paper or anywhere will become a reality ....??

This happened to me during I was in semester 4 and 5. at the beginning of the semester I will write a pointer that I want to accomplish. then after the semester ended, the same results come out with my goals early in the semester ..... wow, So amazing right!!, I am so happy and thankful to Allah....
 
I can feel something now.....this semester is more frightening than last semester .... REALLY??

 
hehehe......takut tak kawan-kawan??

I pray, this six-semester, I can achieve my goals again. so did my friends, may all be get good  RESULTS AGAIN AGAIN AND AGAIN......


WISH U ALL GOOD LUCK &

DON'T GIVE UP!
 
p/s: sorry la...english broken banyak..kakakaka  HOPE U LIKE IT
 

Ahad, 10 April 2011

KISAH PEMBERSIH


http://www.google.com.my/search?q=buang+sampah
"KEBERSIHAN ITU SEBAHAGIAN DARI IMAN"

Inilah yang sering keluar dari mulut sesiapapun, tidak kiralah tua atau muda.semua orang ada fitrah pembersih, cuma bezanya, malas atau rajin.

Akan tetapi, Wajarkah sesorang itu membuang barang orang lain, tanpa kebenaran dan tanpa bertanya hanya kerana barang itu kelihatan seperti SAMPAH dimatanya??
bagaimana kalau anda ada keluarga yang bersifat seperti ini, seorang yang PEMBERSIH. setiap kali membersih rumah ada saja barang anda yang hilang. apakah perasaaan anda??

bagaimanakah jika barang tersebut adalah barang yang anda hargai, barang yang paling susah nak cari kat dunia (bagi anda)hanya kerana anda tersilap letak dan kelihatan seperti sampah, seseorang telah membuangnya???pernahkah anda terpikir, jika anda mengemas rumah, anda melihat sekeping sampul surat yang buruk, comot, kotor dan sebagai seseorang pembersih anda jijik memegangnya dan terus membuang kepingan kertas itu tanpa menyelidik isi kandungan sampul itu?? bagaimana sekiranya sampul itu berisi cek bernilai juta-juta??
sekiranya sampul itu milik orang lain, mampukah anda menggantikan duit berjuta-juta??fikir-fikrkanlah....

p/s: kita sebagai manusia yang diciptakan mempunyai akal fikiran dan sememangnya hidup bermasyarakat, JAGALAH KEBERSIHAN DAN JANGAN BUANG SAMPAH SESUKA HATI

Selasa, 5 April 2011

TAHUKAH ANDA??

ASSLAMUALAIKUM.....entri kali ini aku nak berkongsi apa yang aku belajar semiggu yang lalu...kali ini Aku saja letak tajuk ini.....(TAHUKAH ANDA??)...zaman sekarang ramai anak-anak muda yang tidak mengetahui jenis-jenis ikan. Termasuklah aku sendiri. Jadi Praktikal kali ini, aku bersyukur sangat dapat mengenali ikan patin, belut dan ikan keli. mesti dekat luar sana ada yang geli dengan binatang ini kan...hehehe....

semasa praktikal kami ditugaskan untuk mengkaji perut ikan..bukan perut lain yer....kami memastikan apa yang ikan-ikan ini makan. Dengan yang demikian, pensyarah aku bagi ikan yang masih hidup. Ikan yang sudah mati tidak sesuai dijadikan specimen dalam experimen ini.

Mari kita tinjau bersama-sama...

Ini  alat-alat yang perlu ada
1. gunting
2. pisau
3. forceps
4. lain-lain yang sesuai




Kita mulakan dengan ikan patin 


Inilah ikan patin namanya..... (selepas habis experimen, member dah bawa balik dah ikan ni...masak kat umah dier...hehe)


Ikan patin selepas dibedah


sistem pencernaan ikan patin. yang 
kembung berwarna merah tu perut ikan patin...tu yang nak kaji tu...apa yang ada dalam perut ikan tu.....

kalau dekat rumah ini, sudah tentu kita tidak sempat kaji-kaji perut ikan kan..
.( buang jer terus...hehe)

selepas perut ikan dikeluarkan, kami memasukkan ke dalam petri dish untuk dilihat bawah microscope

 stereo microscope


Inilah makanan yang terdapat dalam ikan patin. (apakah ini??)
tahniah kepada kawanku yang berjaya menemui benda ini
(aku jadi tukang tangkap gambar jer...hehehe)


Ikan keli

selepas bedah ikan patin, kami bedah ikan keli pula....ikan keli ini bahaya sikit, sengat ikan keli perlu dibuang sebelum process membedah.


 disebabkan ikan keli ini masih hidup, 2-3 orang terpaksa pegang ikan keli ini. 
takut melompat keluar pula
(kalau dekat rumah ni, tak payah lah pegang ramai2 siang jer....hehe)


selepas  beberapa minit, akhirnya kawan-kawanku yang tidak mengenal putus asa, berjaya membuka luas perut ikan keli ni..."ah buka luas2, aku nak tangkap gambar ni,hehe".SYABAS!!! kawan-kawan...
.(ewww!!!)


Inilah uniknya sistem pernafasan ikan keli. 
terdapat seperti bentuk bunga-bunga yang cantik...
memandangkan aku tiada ilmu yang mendalam pasal sistem pernafasan ikan keli ini, tidak dapat dikenal pasti nama-nama setiap bahagian dengan tepat
(cantik la insang ikan keli ni...lain drpd yang lain..hehe


Cukup sampai ini sahaja untuk entri kali ini.. harap semua enjoy entri kali ini....hehe...cerita tentang belut tidak dapat disertakan. konklusi praktikal ini kurang memuaskan sebab kami tidak menjumpai pelbagai makanan dalam perut ikan tu....apapun kami semua happy!! 



wassalam....


Daisypath - Anniversary

Lilypie - First Birthday